Att inte välja är också ett val

Cheese

Nu har jag slutligen släppt pennan och miniräknaren för lite läsning innan sömnen infinner sig. Ikväll har jag gjort upp en planering för allt som ska göras innan MOCKS.

För det första ska jag till måndagslektionen nästa vecka ha hunnit göra alla tal jag kan göra på alla matteplaneringar vi fått denna termin (5st). På måndag ska jag då fråga om hjälp och plugga redan från klassrådet (typ 13.00) till middagstid (typ 18.00) som jag gjorde för någon vecka sen. Matten är mitt största arbete känner jag.

Annars är de bara en massa läsning att göra, och visst låter det kul med att få läsa lite TOK innan man somnar.

Inference is a process of thought whereby a supposed truth or truths (the premise(s)) is used to obtain another truth (the conclusion) by use of reason. People infer. They infer correctly if their inference is based upon the implications, inference may not actually be drawn, because nobody may ever actually bother to draw them.

Är det inte underbart? Da Cheese <3 TOK (bra kvällsläsning iaf, omöjligt att hålla sig vaken)

Imorrn ska vi skriva på papperna för mammas lägenhet och pappas kommer säljas imorrn. Vi har sagt upp den här iaf redan. Tydligen är det här inte riktigt officiellt i vår släkt än så skvallra ingen därute! Det kommer i sinom tid.

Dagens rubrik då, att inte välja är också ett val. Det är något som hör till existensialismen att göra, det är en sorts ideologi (vi behöver inte gå djupare in på det). Det betyder helt enkelt att om du ser någon som blir mobbad gör du ett val, att ingripa eller ej. Att inte göra något är det värre valet, fast det känns enklare. Kan man överföra det till vänner också? Att se någon som mår dåligt fast inte göra något åt det är det enkla, men det smarta? Kanske är lösningen närmare än man tror.

Då ska väl vännen i fråga vilja ha hjälp också, och på den punkten är vi alla olika. Själv behöver jag en klippa i stormen, medan andra vill sköta det själv. Inget är rätt eller fel, men vem ställer upp om det behövs? Det är frågan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0